איש שיווק אומר על שיווק באינטרנט: כדי להתחיל לשווק לא צריך להכין תשתיות בעסק, בעצם, חוץ ממוצר טוב, לא צריך כלום אלא צריך פשוט להתחיל לשווק.
אם בדרך נתקלים בקשיים, אז מתקנים היכן שצריך (אם אני לא יודע לסגור עסקה, אז אני פונה לאימון מכירות, אם העסקה לא רווחית, אז אני פונה לרו"ח) אבל ממש לא עושים את זה מראש אלא מתקדמים בשיווק, בדרך רואים מה הבעיה, מתקנים אותה, וחוזרים לשווק ובשורה התחתונה, שיווק יכול לעבוד מצוין, והעסק יפסיד. אין זה מעניינו ואחריותו של איש השיווק, אלא של בעל העסק.
מה אתם עונים לו?
טוב, היו הרבה אמירות קצרות מחד ומלאות תוכן מאידך. אני אתייחס אליהן ואל שאר הדברים שנכתבו פה בתגובות לפוסט.
1. כדי להתחיל לשווק לא צריך להכין תשתיות בעסק.
עלו לי 2 שאלות בהקשר לזה: מה זה לשווק ומה זה תשתיות?אני מאמין שלשווק באופן יעיל ואפקטיבי שירות או מוצר (ובקיצור מכאן והלאה – שיצר) צריך קודם כל להכיר אותו לעומק. ההיכרות זו מגיעה לרוב כפי שאמר היועץ – מגלגול בדרך, אין קיצורי דרך. יחד עם זאת, ככל שנרבה בפעילויות (כגון הכנת תשתיות – אתר, פייס וכד', נטוורקינג, ושאר אפיקי שיווק) כך נוכל לזרז את התהליך. אם שיחות המכירה בלבד יהיו אפיק הלמידה שלי – הוא יהיה איטי מאוד.
2. חוץ ממוצר טוב, לא צריך כלום אלא צריך פשוט להתחיל לשווק.
תכלס, נכון. יחד עם זאת יש כמעט לכל שיצר (זוכרים את הקיצור…?) יש תחרות. אז שיצר טוב יכול למכור את עצמו ללא שיווק כל עוד אין לו ממש מתחרה (כמו פייסבוק, מעולם לא שכנעתי אף אחד לשווק פה ועדיין יש אנשים שרוצים).
3. אם בדרך נתקלים בקשיים, אז מתקנים היכן שצריך (אם אני לא יודע לסגור עסקה, אז אני פונה לאימון מכירות, אם העסקה לא רווחית, אז אני פונה לרו"ח).
זה תמיד נכון.
4. ממש לא עושים את זה מראש אלא מתקדמים בשיווק, בדרך רואים מה הבעיה, מתקנים אותה, וחוזרים לשווק.
יש מחלה במחלקת העסקים הישראלית של נעשה ולא נשמע. קודם נפתח דף פייסבוק ונעלה פוסטים, אחר כך נבין איך עובד הכלי הזה ומה הוא מצריך ממני. קודם כל נבנה אתר אבל רק אחרי שהוא יעלה נבין כמה הוא לא מתאים לי כי לא עשיתי אפיון, קודם נעשה מיתוג "ראשוני" ואחר כך נמחק אותו לחלוטין כי הוא משקף אותי ועוד דוגמאות כהנה וכהנה. המחלה הכי גרועה – שום תוכנית עסקית, שום תוכנית שיווקית, שום תכנון תקציב. נאדה. נזרום. ניקח כסף מהבית ונתקן אינסוף טעויות יקרות. לא. לא ככה עושים את זה נכון לטעמי. קודם כל מתכננים, מודדים תוצאות ומציאות ביחס לתכנון, מתקנים את התכנון וחוזרים לשטח, וכן הלאה והלאה.
5. שיווק יכול לעבוד מצוין, והעסק יפסיד.
נכון. אבל גם שיווק יכול לעבוד גרוע ועסק ירוויח. אין נכון או לא נכון, ויש הרבה מזל.
6. אין זה מעניינו ואחריותו של איש השיווק, אלא של בעל העסק.
לדעתי זה בהחלט עניינו של יועץ השיווק אבל לא אחריותו. האחריות היא של בעל העסק אבל בעיני היועץ צריך להיות מרכז עניינו לקדם את העסק להצלחה.
7. שיווק שעובד, זה כזה שמייצר לידים.
יש לי לקוח להחזרי מס לשכירים שאין לו שום פוסט בדף, חוסר עניין בעוקבים או מעורבות, אפס רלוונטיות למיתוג לקוח או מעסיק. מעניין אותו לקבל לידים במחיר של X ש"ח לליד ברמת המרה X וזהו. השיווק שאני עושה לו עובד.
יש לי לקוח ללימודי מיקרובליידינג לבעלות מקצוע, אינסוף פוסטים, סרטוני תדמית, אינסטגרם סופר פעיל, קידום בפייסבוק גוגל ואינסטגרם, אתר חדש כולל מכירה אונליין של מוצרים תחת שם המותג שלה לבעלות מקצוע, ערוץ יוטיוב וגוגל ביזנס – והיד עוד נטויה. סופר משקיעה במיתוג ברמה גבוהה. יועץ מכירות, יועץ שיווק, מנהלי קמפיין, מנהלת שיווק, גרפיקאית, בונה אתרים ואשת מכירות. מעניין אותה מיתוג ובניית השם שלה, ולקבל לידים במחיר של X ש"ח לליד ברמת המרה X. השיווק שאני עושה לה עובד.
הנקודה שלי – אין נכון או לא נכון, מאוד תלוי במטרות העסק, ביכולות ולא פחות חשוב – בחזון ובתעוזה.
8. אם הוא לא יודע להבין בדיוק איפה הבעיה, השאלה האם זה משהו שצריך לעניין אותו? האם הוא יכול לעבוד במנותק ממה שקורה בעסק?
מאוד תלוי. אין הגדרה מהם תחומי האחריות של יועץ (בשונה מעו"ד או רו"ח) ולכן כל אחד לוקח את זה למרחק אחר. כאשר אני נתקל בבעיה של לקוח שאין לי יכולת לפתור אותה (אבל מבין אותה), אני מנסה לשדך ללקוח בעל מקצוע רלוונטי (לפחות 2 כדי שהוא יוכל לבחור) במטרה שייתן לו את המענה המקצועי המשלים לעבודה שלי. לא תמיד יש לי בעל מקצוע כזה, לא תמיד אני מאבחן את הבעיה נכון. את המאמץ – אני עושה.
9. מאוד מאוד מסכים עם תגובה שנכתבה בדיון: "אם החלטנו להיעזר באיש שיווק, באחריותינו לבדוק ולפקח שזה עובד לפי הפרמטרים הנכונים לעסק שלנו".
יש לעסקים בישראל עוד מחלה שאם הם לוקחים בעל מקצוע הוא אמור לפתור להם את כל הבעיות, אחלה הסרת אחריות. כשנותן שירות שאני לוקח לא עומד בציפיות שלי – אני צריך לבדוק את עצמי, לא אותו.
לסיום: "מה אתם עונים לו?"
למדתי שלא חייבים לענות לכל אחד.