זה אחד הנושאים שניסיתי להימנע מלכתוב עליו כבר הרבה זמן, יחד עם זאת נראה שפייסבוק עושה מאמץ כביר לבצע ניקוי אורוות בעולם כולו. העובדה היא שניקוי האורוות הזה מייצר פגיעה ממשית בפרופילים פרטיים ועסקים, לצד חוסר אונים בהבנה של 'מה צריך לעשות' בשילוב תמיכה אפסית או מקצועיות ירודה של הנציגים שלה.
נראה שהדיבור בשיחות סלון על עולם הדיגיטל הוא המידע שלנו שנחשף באינספור פריצות רשת, אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הפלטפורמות מעניקות אינספור כלים לשליטה ואבטחה מפני פריצות לנתונים שלנו, הבעיה היא שרוב הגולשים עצלנים מדי כדי להשקיע שעה באבטחה ארוכת טווח.
אבל את עומק דעתי אשאיר לשיחות הרכילות בפינת הקפה, וננסה לדבר תכלס:
- הסיבות שחשבונות פייסבוק ואינסטגרם נחסמים.
- מה צריך לעשות על מנת למנוע חסימה בפרטי ובעסקי.
- מה אפשר לעשות על מנת להימנע מחסימה.
1. הסיבות לחסימת חשבונות פייסבוק ואינסטגרם נחסמים
החלק הזה רלוונטי גם לפרופילים פרטיים וגם לעסקים שאינם עושים שיווק ממומן בפייסבוק ואינסטגרם.
הסיבה המרכזית לחסימת חשבונות היא היעדר האבטחה על הפרופיל הפרטי והאימות של הנכסים העסקיים.
הסיבה השנייה לחסימה היא שימוש בלתי הולם בפלטפורמה. מה הכוונה בלתי הולם? 2 אפשרויות: או הפצת ספאם באמצעות פרסום בקבוצות, תגובות מרובות שזהות אחת לשנייה, שליחת הודעות מרובות במסנג'ר וכל מה שפייסבוק ואינסטגרם מסמנות כספאם בפלטפורמות שלה.
הסיבה השלישית, העמומה יותר, היא פרסום ממומן שנוגד את הנחיות הפלטפורמות. כאן תיתקלו בעמימות רבה יותר לגבי מה מותר ומה אסור, מילים, תמונות, תיוגים ושאר ירקות.
הסיבה הרביעית והמתסכלת ביותר – פריצה ושימוש לרעה. לא מעט פרופילים נפרצים מכל מיני סיבות, בהם נעשה שימוש בניגוד להנחיות.
הפעולה הפשוטה: אל תלחצו על קישורים חשודים. כן, זה נראה מובן מאליו ובכל זאת אינספור פרופילים נפרצים מסיבה זו.
2. מה צריך לעשות על מנת למנוע חסימה בפרטי ובעסקי
"אני אוהב לחץ, אני אוכל את זה לארוחת בוקר."
מתוך הסרט "הפריצה לאלקטרז"
פרופיל הפייסבוק הפרטי שלכם
נתחיל בפרופיל הפרטי שלכם בפייסבוק שהוא ישות העל -רק לו יש שם משתמש וסיסמה שמעניקים גישה פנימה לפלטפורמה.
פריצה לפרופיל מאפשרת גישה לכל הנכסים העסקיים שמנוהלים על ידו.
מכאן, שהאבטחה על הדלת הראשית היא קריטית – אבל רוב הגולשים משאירים אותה פתוחה לרווחה.
1. כתובת המייל שלכם בפייסבוק
לפני מעל עשור פייסבוק הגיעה למחוזותינו וכולנו מיהרנו להירשם באמצעות המייל שהיה אז בשימוש. מאז, פרצה לעולם עוד חברה קטנה בשם גוגל, כולנו מיהרנו לפתוח שם תיבת מייל עם אחסון חינם ונטשנו את המיילים הישנים. נפלא.
מי חזר לעדכן את פרטי הגישה שלו? כמעט ואף אחד, גם עשור אחרי. הגיעו אלי לא מעט גולשים שאיבדו את היכולת לנהל קבוצות, להתכתב במסנג'ר או פשוט להיות ברשת בגלל פרופיל לא מעודכן. בעלי עסקים שהזניחו את אמצעי ההתראה המרכזי על פריצה לרוב חוו אובדן שליטה על הנכסים שלהם.
גשו להגדרות הפרופיל בפייסבוק ועדכנו את כתובת המייל העדכנית שלכם.
גשו להגדרות הפרופיל באינסטגרם ועדכנו את כתובת המייל העדכנית שלכם.
2. אימות דו שלבי לנייד שלכם
מעבר לרמת אבטחה אישית שכל משתמש צריך שיעשה, כל עסק שמעוניין לבצע פרסום ממומן בפייסבוק או אינסטגרם מחוייב באבטחת אימות דו שלבי על הפרופיל שלו.
פייסבוק מעוניינת להימנע מפריצה לפרופילים שמובילה פעמים רבות לשימוש לא הולם בחשבון הפרסום – עליו פייסבוק לרוב מבצעת החזר כספי.
אימות דו שלבי עם המספר הסלולרי שלכם הוא אמצעי האבטחה החזק ביותר שכל משתמש יכול לבצע בקלות בפייסבוק גם בחשבונות גוגל, אינסטגרם, וואטסאפ, לינקדאין, דרופבוקס ושאר שירותי רשת וענן שאתם צורכים.
גשו לכל הפלטפורמות הנ"ל והגדירו את אבטחת אימות דו שלבי.
3. אימות זהות
בעבר פייסבוק כמעט ולא דרשו אימות של הפרופיל ברשת לאדם אמיתי, אך כיום פרופילים שמנהלים פעילות עניפה בקבוצות, במרקטפלייס ובמתחמים נוספים בפלטפורמה כולל פרסום ממומן, נתקלים בדרישה של פייסבוק לאמת את זהותם על מנת להמשיך את הפרסום הממומן.
אימות הזהות מבוצע באמצעות שליחת צילום של תעודה רשמית מהמדינה.
4. סיסמה
מישהו זוכר מתי הפעם האחרונה שהוא עשה LOG OUT מהאפליקציה? כנראה שמעולם לא. מאז שנולדה האפליקציה של פייסבוק אנחנו כמעט ולא משתמשים בסיסמה שלנו.
אם הסיסמה לא זכורה לכם בצעו שחזור סיסמה והגדירו סיסמה מורכבת שאינה זהה לסיסמת הגוגל שלכם או סיסמאות בפלטפורמות אחרות.
ביזנס מנג'ר – שיוך נכסים ואימות עסק Business Manager
(זה החלק שבו אם אין לך נגיעה לפרסום ממומן בפייסבוק, אפשר להמשיך הלאה לקרוא מה עושים במקרה של חסימה).
מה שהיה פעם לא יחזור. בעבר כל משתמש יכול היה בקלות להפעיל פרסום ממומן עסקי בפייסבוק, בין אם דרך לחצני הקידום באפליקציה (דרך לא מומלצת בעליל לנהל קידום ממומן) או דרך מנהל המודעות במחשב.
רבים לא יודעים אבל פייסבוק הגדירה חשבון פרסום באופן אוטומטי לכל פרופיל שאי פעם נרשם לרשת.
רוב הגולשים לא הפעילו את חשבון הפרסום הזה, אבל אלו שכן – נהנו מחשבון פרסום ממומן שהיה משויך ישירות לפרופיל שלהם. להלן 'חשבון פרסום פרטי'.
מאז פרשת קיימברידג' אנליטיקה ב-2017 (אם עוד לא ראיתם את הסרט – חשוב מאוד בעיני) ועוד בעקבות הקורונה, פייסבוק הקשיחה עשרות נהלי פרסום ויצרה עוד עשרות חדשים.
זה כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחרי רוב השינויים כיוון שהם בכלל לא פורסמו או עמומים מדי להבנה מעשית.
מה זה ביזנס מנג'ר?
אי שם לפני כמה שנים פייסבוק השיקה כלי לסוכנויות דיגיטל בשם 'ביזנס מנג'ר'. הכלי הזה איפשר לסוכנויות דיגיטל לאגד את כל הנכסים העסקיים של כל עסק בנפרד תחת חשבון עסק (ביזנס) ולנהל בו את הרישום וההרשאות ממקום אחד.
בנכסים עסקיים הכוונה חשבון הפרסום הממומן, הדף העסקי, חשבון האינסטגרם, וואטסאפ, פיקסלים, קטלוגים, אימות דומיינים ועוד.
אחד הנהלים החדשים המחייבים כיום הוא רישום וניהול כל הנכסים העסקיים האלו בביזנס מנג'ר.
אי שיוך אחד מהנכסים העסקיים לביזנס צפוי להביא לחסימה באופן מיידי או בהמשך הדרך.
אימות עסק / ביזנס: מגמה שמתחילה להתרחב היא אימות העסק עצמו מול פייסבוק כדי לוודא שהעסק שלכם הוא אמיתי וחוקי. לכן במידה ואתם מפרסמים נושאים רגישים (כל מה שקשור לכסף, דיור, תעסוקה, פוליטיקה ובריאות) העסק שלכם מחויב לבצע אימות מול פייסבוק על ידי שליחת מסמכים עסקיים על קיומו של העסק מול רשויות המדינה.
בתכלס, כל עסק שאפשרות האימות פתוחה בפניו נכון שיבצע אותה, ההערכה היא שבעתיד הקרוב לעין כל המפרסמים יחויבו בכך.
תכלס, כל זה היה צריך לקרות ממזמן. בכל הפלטפורמות.
אם קראתם את הסיבות עליהן פירטתי גיליתם שסך הכל הן מאוד הגיוניות, הן מבחינת פייסבוק באבטחת הפלטפורמות שלה והן עבור המפרסמים.
פייסבוק כמו פייסבוק, יודעת כל פעם מחדש להגיש לנו מערכות לא אפויות מלאות באגים עם תמיכה מקצועית אפסית של נציגי השירות שלה בצ'ט או במייל. עצוב, אבל נכון להיום זו המציאות שכל המפרסמים מוכנים לסבול אותה.
אז מה עושים כדי שלא יחסמו אותי?
אל תתערב בעסקי מכשפים, הם מתוחכמים ומהירי חימה.
– ג'. ר. ר. טולקין, שר הטבעות.
אם כבר החלטתם לעמוד איתן מול מערכות פייסבוק המורכבות, אלגוריתם שדומה לאקדוחן במערב הפרוע ותמיכת לקוחות עם מקצועיות נמוכה אפילו יותר מקו הכנרת (בימים הגרועים שלה), אז תכינו דאבל אספרסו וצאו לצעידה ארוכה בנבכי הפלטפורמה.
1. אין תחליף לעבודה דרך מחשב
כל המפרסמים שהתרגלו לדרך הקלה והפשוטה של לחצן ה'בוסט פוסט' דרך האפליקציה נחסמים אחד אחרי השני. משלב זה אין מוצא לטווח ארוך אלא לגשת למערכת הפרסום בפייסבוק דרך המחשב ולהתחיל את הדרך. מבאס ללמוד מערכת מסובכת במקום לחצן אחד – אבל מי שרוצה לפרסם אין לו ברירה.
דרך אגב, אם בשלב זה אתם אומרים לעצמכם "אני לא זוכר את הסיסמה שלי" זה אומר ששכחתם איפה שמתם את המפתחות לעסק שלכם. תתאפסו.
2. אבטחת פרופיל הפייסבוק הפרטי שלכם
כנסו לבדוק מהו המייל שמוגדר לכם, אפסו את הסיסמה אם שכחתם והגדירו אימות דו שלבי. פייסבוק לא תעשה לכם הנחות על ההגדרות הבסיסיות האלו.
3. הגדרות ביזנס מנג'ר
במידה ועדיין לא קיים לכם ביזנס בפייסבוק – צרו אחד דרך הקישור
במידה והוא כבר קיים וודאו את ההגדרות והשיוכים של משתמשים רשומים, סוכנויות, חשבונות (דפים עסקיים, אינסטגרם וחשבונות פרסום), אימות דומיין, אימות מייל ופרטי עסק.
לכל פעולה שתרצו לבצע תוכלו למצוא מדריך למשתמש בממשק התמיכה של פייסבוק.
4. תקראו את הנחיות הפרסום – במלואן!
תגידו, אתם נוהגים בלי להכיר את חוקי התנועה? אז אין סיבה שתפרסמו בלי להכיר את חוקי הפרסום.
כנסו לקישור ותקראו את ההנחיות המלאות.
5. "לא להתפתות לעסקאות בשטח"
זוכרים את הסלוגן האגדי הזה? כנראה שלא. האקרים בשקל מכל העולם משתמשים בשיטה פשוטה לפריצה לחשבונות – וזה פשוט עובד להם. הדרך שלהם היא לשלוח הודעת מסנג'ר / אינסטגרם / וואטסאפ / מייל / סמס שהחשבון שלכם עבר על הנחיות הקהילה ועומד להיחסם אם לא תלחצו על הקישור ותאשרו את החשבון שלכם.
הדרך הכי פשוטה לדעת שזה נסיון לפישינג (גניבת זהות – פריצה) הוא הקישור – הוא לעולם לא נראה כמו קישור של פייסבוק או שאר הרשתות, אלא תמיד חיצוני לפלטפורמות. שימו לב – לא ללחוץ על קישורים שעלולים להיות חשודים!
מה אני עושה אם כבר חסמו אותי?
אנהל עסק בלי פרסום ביום שבו אנהל עסק בלי עובדים.
– ג'ון וונאמייקר
(איש עסקים ופוליטיקאי אמריקאי)
אז מה עושים אם אתם לא יכולים לפרסם יותר? בין אם זה חשבון הפרסום, הדף העסקי, חשבון האינסטגרם או אפילו הוואטסאפ – בהצלחה.
באופן גס כ-50% מהחסימות נפתרות והמצב חוזר לקדמותו, החצי השני נאלץ לבצע תמרונים משוכללים כדי לעקוף את החסימות ולפעול מחשבונות אחרים, וחלקם גם נכשלים בזה ונוטשים את הפלטפורמה.
1. זמן תגובה מהיר
את רוב החסימות ניתן לפתור באמצעות כללי האמצעים שפירטתי קודם לכן. יחד עם זאת, פייסבוק נותנת פרק זמן מוגבל של כמה שבועות לטפל בחסימה. במידה ופספסתם את המייל שמתריע על החסימה או התעלמתם ממנו (או בכלל לא קיבלתם אותו כי היה מוגדר לכם מייל אחר…) ופרק הזמן חלף – סביר שלא תוכלו לשחזר את הנכסים האבודים. לכן, תגובה בפרקי זמן קצרים יכולה למנוע נזק עסקי.
2. "למה חסמו אותי? לא עשיתי כלום."
את זה אני לרוב שומע וזה לרוב לא נכון. בין אם מודעות שלא עומדות במדיניות הפרסום או פעולות אחרות שאינן מורשות בפלטפורמה – עשיתם משהו פסול או שלא ביצעתם את ההגדרות.
בכל חשבון חסום יש פירוט מדוע נחסם החשבון, מתי זה קרה ומה צריך לעשות ואיך ניתן לערער (אם ניתן). תקראו, תלחצו ותתקדמו בתהליך.
3. "מישהו מטפל בך?" (רק בני 40 פלוס יכירו את כפל המשמעות)
במידה ויש לכם חשבון פרסום פעיל תוכלו לפנות לנציג תמיכה של פייסבוק למפרסמים בצ'ט במסנג'ר. הסבר על אופן הפנייה לתמיכה של פייסבוק תוכלו לקרוא כאן.
4. חסימה בפרופיל האינסטגרם
אירה הוק, מנטורית האינסטגרם שלי, כתבה פוסט מפורט על מקרים של חסימת חשבון האינסטגרם. לא עלינו, מוזמנים לקרוא.
5. להישאר מעודכנים
יש הרבה דרכים ללמוד ולהכיר את כל מה שנעשה ברשתות החברתיות ובדיגיטל, אחת הדרכים המומלצות היא הצטרפות לקבוצות הדיגיטל בפייסבוק שם רוב הנושאים עולים לדיון ומהם אפשר ללמוד המון.
ריכזתי עבורכם רשימה של קבוצות רלוונטיות ללמידה.
בעלי עסקים – זה אחד הפרטים החשובים עבורכם (ומילה מהלב למנהלי דיגיטל).
אם כל אחד היה מתעסק בענייניו, העולם היה מסתובב הרבה יותר מהר.
– לואיס קרול
אם אתם אנשי דיגיטל ומנהלים קמפיינים עבור אחרים, החלק הזה בשבילכם (אבל גם עסקים יכולים ללמוד מזה לא מעט).
לאורך השנים האחרונות ראיתי הרבה מאוד חשבונות פרסום בפייסבוק. ישנן כמה דרכים בהם סוכנויות דיגיטל מבצעות את הפרסום הממומן עבור הלקוחות שלהם. אחת מהן היא הנכונה והאתית בעיני, השנייה בלתי הוגנת על סף הבלתי חוקית.
הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות
לא מעט עסקים שפנו אלי לקבלת הצעה לסדנה או ניהול פרסום ממומן, טענו שביצעו במשך שנים פרסומים אצל סוכנויות, אבל בפועל אין להם גישה לנתונים, אין להם יכולת להשתמש בקהלים שנבנו ונצברו במנהל המודעות ובשורה התחתונה – אין להם בעלות על הנכס הדיגיטלי שלהם.
במקרים אחרים התגלה שהסוכנות השתמשה בקהלים שנצברו אצל הלקוח עבור לקוחות אחרים של הסוכנות (רשימות תפוצה, תנועת רימרקטינג באתר ועוד). באופן זה גם מבוצעת המכירה "יש לנו קהלים מצויינים עבור התחום שלך!", לרוב הקהלים הושגו בדרכים לא אתיות בעיני.
חשבון פרסום ושאר הנכסים הם בבעלות חוקית של אותו עסק ללא זכות חוקית להשתמש בהם ללא ידיעת והסכמת העסק. כל שימוש שכזה הוא אינו אתי בעליל וספק אם בכלל חוקי.
דרך האבנים הצהובות (הדרך הנכונה)
לכל לקוח שאני מלווה אותו בניהול או למידה על קמפיינים ממומנים, אנחנו מגדירים חשבון עסק משלו – ביזנס מנג'ר שהוא הבעלים והמנהל שלו, תחתיו יושבים כל הנכסים העסקיים והחשוב מכולם – חשבון המודעות הממומן. למה החשוב מכולם? מעבר למה שפירטתי פה למעלה על השימוש הבלתי ראוי, חשוב לדעת: את כל הנכסים הדיגיטליים אפשר תמיד להעביר בעלות מעסק לעסק, רק את חשבון הפרסום לא ניתן להעביר בעלות.
המשמעות של זה היא שחשבון הפרסום יהיה שייך לנצח לסוכנות והנתונים בו לעולם יישארו אצלם ולא בעסק שלכם.
אז אנשי דיגיטל יקרים, פנייה אישית מהלב אליכם: תעבדו בצורה נקייה, בלי למכור ללקוח שטיקים וטריקים שאמורים לקצר לו את הדרך אבל בפועל פוגעים בלקוח ובאתיות המקצועית שלכם.
אתה צוחק עלי, כל זה בשביל לקדם פוסט בפייסבוק או אינסטגרם???
"אני בדרך כלל לא אדם דתי אבל אם אתה שם למעלה, הצל אותי, סופרמן!"
הומר סימפסון
אני יודע – זה עלול להתיש. גם אותי. אבל אם אתם עדיין בוחרים לעבוד עם הפלטפורמה, קחו את זה ברצינות, זה כבר לא רק עניין של BOOST POST.
עברו על ההגדרות והשלבים, בצעו את בניית המערכות בצורה נכונה ותתחילו להתמקצע במערכת או לשלם למישהו שיוריד את זה מכם. רק קחו בחשבון, גם עבור אנשי הדיגיטל זה כבר לא רק BOOST POST.
אם לא הצלחתם, התייאשתם, אפילו לא בא לכם להתחיל לנסות – תוכלו לקבוע איתי שיחת שירות ותמיכה מרחוק ונתחיל את הגדרת המערכות, בקישור הזה פשוט לקבוע פגישה.